Differences

This shows you the differences between two versions of the page.

Link to this comparison view

Both sides previous revision Previous revision
Next revision Both sides next revision
prog2_03 [2019-09-13 14:02]
Daniel Viström
prog2_03 [2019-09-26 17:13]
Daniel Viström
Line 22: Line 22:
  
 2. 2.
 +**Fish**
 +Skriv en klass Fish som beskriver en fisk.
 +Klassen ska ha 
 +* attributen sort, length (i cm) och weight (i g).
 +* en konstruktor som har tre parametrar som tar in startvärden till de tre attributen.
 +* 3 get-metoder som returnerar "värden" för varsitt attribut. Inga set-metoder ska finnas.
 +* en metod som returnerar priset på fisken (i hela kronor) utifrån dess vikt (120 kr/kg oavsett fisksort).
 +* en metod som returnerar fraktkostnaden för fisken. Längden (i cm) multipliceras med faktorn 0,15 och vikten (i g) med faktorn 0,013. Därefter adderas värdena. Fraktkostnaden blir dock minst 12 kr.
 +
 +Gör en klass FishTest som testar klassen Fish.
 +Klassen ska ha en mainmetod som gör följande:
 +* Skapar en lista av typen ArrayList<Fish>.
 +* Läser in fiskar från en textfil där varje rad innehåller data för en fisk. För varje rad som läses ska ett nytt fiskobjekt skapas och läggas in i listan med fiskar.
 +  Ex: Torsk 37 865
 + Gös 26 634
 + osv.
 +
 +* Går igenom listan och skriver ut en tabell med information om fiskarna.
 +  Ex: Sort Längd (cm) Vikt (g) Pris (kr) Frakt (kr)
 + -------------------------------------------------------------------
 + Torsk 37 865 104 17
 + Gös 26 434 52 12
 +
 +
 +3.
 **Arv** \\ **Arv** \\
 Klocka med alarm\\ Klocka med alarm\\
Line 27: Line 52:
 {{::testprogram.zip|Testprogram}} {{::testprogram.zip|Testprogram}}
  
-3.+4.
 **Interface** \\ **Interface** \\
 Skapa ett nytt interface i eclipse och kopiera in nedanstående kod. \\ Skapa ett nytt interface i eclipse och kopiera in nedanstående kod. \\
Line 53: Line 78:
 </code> </code>
  
-4.+5.
 **Interface** \\ **Interface** \\
 Skapa ett nytt interface **IntStack** i eclipse. Fundera över vilka abstrakta metoder som ska vara med i interfacet.\\ Skapa ett nytt interface **IntStack** i eclipse. Fundera över vilka abstrakta metoder som ska vara med i interfacet.\\
Line 60: Line 85:
 Testa din klass med ett testprogram. Testa din klass med ett testprogram.
  
-*5.+*6.
 **Arv, abstrakta klasser** \\ **Arv, abstrakta klasser** \\
 Robotar i labyrinter. \\ Robotar i labyrinter. \\
 {{: :uppgift2.pdf|Uppgift2}} {{: :uppgift2.pdf|Uppgift2}}