Differences
This shows you the differences between two versions of the page.
Both sides previous revision Previous revision Next revision | Previous revision Next revision Both sides next revision | ||
prog2_03 [2018-10-09 14:27] Daniel Viström |
prog2_03 [2019-09-26 17:13] Daniel Viström |
||
---|---|---|---|
Line 10: | Line 10: | ||
\\ | \\ | ||
// | // | ||
- | Läs specifikation FÖRE, UNDER och EFTER kodningen!!!!!! | + | Läs specifikation FÖRE, UNDER och EFTER kodningen!!!!!! |
Metodnamn, attributnamn, | Metodnamn, attributnamn, | ||
- | \\ | ||
//Klassen Index//: | //Klassen Index//: | ||
- | Samma rader som finns i php-filen som ni fått ut ska finnas i java-filen, d.v.s. utskrifterna som görs i php-filen ska även göras i Javafilen. Däremot tar ni bort alla HTML-taggar. | + | Samma rader som finns i php-filen som ni fått ut ska finnas i java-filen, d.v.s. utskrifterna som görs i php-filen ska även göras i Javafilen. Däremot tar ni bort alla HTML-taggar. |
- | \\ | + | |
//Klassen Die//: | //Klassen Die//: | ||
Metoden printDie ska bara skriva ut värdet. Inga bilder behövs. I övrigt som specifikationen förutom namngivningsreglerna enligt ovan. \\ | Metoden printDie ska bara skriva ut värdet. Inga bilder behövs. I övrigt som specifikationen förutom namngivningsreglerna enligt ovan. \\ | ||
- | \\ | ||
//Klassen Cup//: | //Klassen Cup//: | ||
Ha datatypen ArrayList< | Ha datatypen ArrayList< | ||
- | \\ | ||
// | // | ||
Ta filerna Index.java, Cup.java, Die.java från din workspace på datorn. Packa ihop dessa till en zip-fil och skicka in. \\ | Ta filerna Index.java, Cup.java, Die.java från din workspace på datorn. Packa ihop dessa till en zip-fil och skicka in. \\ | ||
2. | 2. | ||
+ | **Fish** | ||
+ | Skriv en klass Fish som beskriver en fisk. | ||
+ | Klassen ska ha | ||
+ | * attributen sort, length (i cm) och weight (i g). | ||
+ | * en konstruktor som har tre parametrar som tar in startvärden till de tre attributen. | ||
+ | * 3 get-metoder som returnerar " | ||
+ | * en metod som returnerar priset på fisken (i hela kronor) utifrån dess vikt (120 kr/kg oavsett fisksort). | ||
+ | * en metod som returnerar fraktkostnaden för fisken. Längden (i cm) multipliceras med faktorn 0,15 och vikten (i g) med faktorn 0,013. Därefter adderas värdena. Fraktkostnaden blir dock minst 12 kr. | ||
+ | |||
+ | Gör en klass FishTest som testar klassen Fish. | ||
+ | Klassen ska ha en mainmetod som gör följande: | ||
+ | * Skapar en lista av typen ArrayList< | ||
+ | * Läser in fiskar från en textfil där varje rad innehåller data för en fisk. För varje rad som läses ska ett nytt fiskobjekt skapas och läggas in i listan med fiskar. | ||
+ | Ex: Torsk 37 865 | ||
+ | Gös 26 634 | ||
+ | osv. | ||
+ | |||
+ | * Går igenom listan och skriver ut en tabell med information om fiskarna. | ||
+ | Ex: | ||
+ | ------------------------------------------------------------------- | ||
+ | Torsk 37 865 104 17 | ||
+ | Gös 26 434 52 12 | ||
+ | |||
+ | |||
+ | 3. | ||
**Arv** \\ | **Arv** \\ | ||
Klocka med alarm\\ | Klocka med alarm\\ | ||
Line 32: | Line 52: | ||
{{:: | {{:: | ||
- | 3. | + | 4. |
**Interface** \\ | **Interface** \\ | ||
Skapa ett nytt interface i eclipse och kopiera in nedanstående kod. \\ | Skapa ett nytt interface i eclipse och kopiera in nedanstående kod. \\ | ||
Line 58: | Line 78: | ||
</ | </ | ||
- | 4. | + | 5. |
**Interface** \\ | **Interface** \\ | ||
Skapa ett nytt interface **IntStack** i eclipse. Fundera över vilka abstrakta metoder som ska vara med i interfacet.\\ | Skapa ett nytt interface **IntStack** i eclipse. Fundera över vilka abstrakta metoder som ska vara med i interfacet.\\ | ||
Line 65: | Line 85: | ||
Testa din klass med ett testprogram. | Testa din klass med ett testprogram. | ||
- | *5. | + | *6. |
**Arv, abstrakta klasser** \\ | **Arv, abstrakta klasser** \\ | ||
Robotar i labyrinter. \\ | Robotar i labyrinter. \\ | ||
{{: : | {{: : |