Start på Programmering C
Koden från genomgång nr1 på OOP
- Se på video och gör alla steg 1-22 på denna sida. Detta är det mest grundläggande i Programmering C så se till att ni förstår alla steg och att ni gör alla steg själv också.
- Du skall med hjälp av din kunskap av klasser göra en klass fordon. Tänk noga igenom namngivning av klasser, metoder och variabler.
- Klassen fordon skall ha en metod (Methods) getInfo() som returnerar information om objektet.
- Klassen skall ha minst 3 variabler (Properties) (vikt, topphastighet och registrerings_id) som är protected.
- Klassen fordon skall ha en konstruktor som sätter minst registrerings_id, gärna mer.
- Man skall kunna hämta och ändra klassens variabler via publika metoder. OBS! två metoder per variabel.
- Du skall från klassen fordon ärva minst 3 olika typer av fordon
- Varje klass som ärvs skall ha minst en egen variabel som man kan hämta och ändra via publika metoder.
- Varje klass som ärvs av fordon skall “override”:a metoden getInfo() och via den funktionen skall det tydligt framgå vilket typ av fordon det är.
- Vi ska nu ansluta till en databas på ett objektorienterat sätt via klassen mysqli och hämta data via mysqli-result.
Se ett litet exempel på mysqli.- Din uppgift blir att än en gång göra om frågesporten men nu skall ni lägga in och hämta data via mysqli och mysqli-result.
- Du har nu gjort en klass fordon och från den har du ärvt minst 3 klasser, du har också tittat på hur man kan prata med en databas på ett objektorienterat sätt. Din uppgift blir att göra en klass garage.
- Klassen skall klara av att parkera alla olika typer av fordon som du har gjort.
- Garage skall ärvas från klassen mysqli.
- Din klass garage skall spara all information i databasen lämpligt är att använda serialize och unserialize. På det viset borde det räcka med 2 fält, VehicleID och ObjectData. Du får ha fler men det känns onödigt tycker jag.
- Du ska till din klass garage skriva mist dessa metoder (Hjälp genomgång):
parkVehicle($vehicle)
– skall lägga till ett fordon till garaget (spara ett objekt till databasen).checkoutVehicle($registration)
– skall plocka bort och returnera fordonet med registrerings_id $registrationcountVehicle()
- skall returnera antal fordon i garaget.totalWeight()
- skall returnera den totala vikten av alla fordon i garaget.fastestVehicle()
- skall returnera det snabbaste av alla fordon i garaget.info()
- skall presentera information om alla fordon som finns i garaget.
- Tips på tillvägagångssätt:
- Fundera ut hur din databas skall se ut, när du är klar visa mig.
- Testa så att du kan spara en instans av dina klass i databasen och sedan hämta upp den från databasen och återställa objektet. (serialize och unserialize).
- Börja med din klass garage och testa så att varje steg du gör fungerar.