Differences
This shows you the differences between two versions of the page.
Both sides previous revision Previous revision Next revision | Previous revision Next revision Both sides next revision | ||
git_2 [2019-08-29 20:30] Joakim Forsgren |
git_2 [2020-10-27 15:44] Joakim Forsgren |
||
---|---|---|---|
Line 1: | Line 1: | ||
====== Versionshantering med Git 2 ====== | ====== Versionshantering med Git 2 ====== | ||
=== Ni ska göra följande på utvecklingsservern (student.oedu.se) === | === Ni ska göra följande på utvecklingsservern (student.oedu.se) === | ||
- | Först måste vi läras oss de absoluta grunderna i en texteditor som heter **vim**, en bra början kan vara att starta **vimtutor en** alternativ **vimtutor sv**, jobba med den så långt du hinner på 30 minuter. Denna lilla genomgång tar bara upp en bråkdel av vad man kan göra i vim. Alla måste kunna öppna en fil ändra i den och sen spara filen och avsluta vim. Men ju mer ni kan desto roligare blir det att jobba i vim. | + | Först måste vi läras oss de absoluta grunderna i en texteditor som heter **vim**, en bra början kan vara att starta **vimtutor en** alternativ **vimtutor sv**, jobba med den så långt du hinner på 20 minuter. Denna lilla genomgång tar bara upp en bråkdel av vad man kan göra i vim. Alla måste kunna öppna en fil ändra i den och sen spara filen och avsluta vim. Men ju mer ni kan desto roligare blir det att jobba i vim. |
Efter genomgången **vimtutor** av vill jag att ni skapar en katalogstruktur som ser ut som nedan, den ska ligga i er **~public_html** | Efter genomgången **vimtutor** av vill jag att ni skapar en katalogstruktur som ser ut som nedan, den ska ligga i er **~public_html** | ||
Line 18: | Line 18: | ||
Som svar på fråga 2 ska du ange hur man " | Som svar på fråga 2 ska du ange hur man " | ||
- | På övriga frågor ska ni skriva svaret i filen och "committa" med lämpligt commit meddelade efter **varje** fråga. | + | På övriga frågor ska ni skriva svaret i filen och "commita" med lämpligt commit meddelade efter **varje** fråga. |
3. | 3. |