Differences
This shows you the differences between two versions of the page.
prog1_12 [2017-09-01 14:54] 127.0.0.1 external edit |
prog1_12 [2022-07-18 13:20] |
||
---|---|---|---|
Line 1: | Line 1: | ||
- | ====== Objektorienterad programmering ====== | ||
- | |||
- | Om du vill läsa mer om objektorienterad programmering så finns det en tutorial här: [[http:// | ||
- | |||
- | <php> | ||
- | /* | ||
- | - Se på video och gör alla steg 1-22 på denna [[http:// | ||
- | */ | ||
- | </ | ||
- | |||
- | - Du skall med hjälp av din kunskap av klasser göra en klass //Fordon//. Tänk noga igenom namngivning av klasser, metoder och attribut. | ||
- | * Klassen //Fordon// skall ha en metod getInfo() som returnerar information om objektet. | ||
- | * Klassen skall ha minst 3 attribut (vikt, topphastighet och registreringsId) som är protected. | ||
- | * Klassen //Fordon// skall ha en konstruktor som sätter minst registreringsId, | ||
- | * Man skall kunna hämta och ändra klassens attribut via publika metoder. OBS! två metoder per attribut. \\ \\ | ||
- | - Du skall från klassen //Fordon// ärva minst 3 olika typer av fordon | ||
- | * Varje klass som ärvs skall ha minst ett eget attribut som man kan hämta och ändra via publika metoder. | ||
- | * Varje klass som ärvs av //Fordon// skall " | ||
- | |||
- | ===== Inlämningsuppgift ===== | ||
- | |||
- | ==== Uppgift ==== | ||
- | |||
- | I denna uppgift ska du göra klart två klasser som ska fungera tillsammans med den kod du får given. Klassen //Die_// motsvarar en tärning och klassen //Cup// motsvarar en tärningskopp som kan innehålla ett antal tärningar. Se nedan för information om vad klasserna ska innehålla. \\ | ||
- | Filerna du behöver hittar du {{: | ||
- | |||
- | ==== Redovisning ==== | ||
- | |||
- | **Du skall skicka in två filer, die.php och cup.php.** Till din hjälp har du filen // | ||
- | |||
- | ==== Die_ - klassen ==== | ||
- | |||
- | Klassen får bara innehålla ett attribut och tre metoder + en konstruktor. När en tärning skapas skall den få ett slumpat värde mellan 1 och 6.\\ Metoderna skall heta: | ||
- | * **value**, returnerar värdet på tärningen | ||
- | * **roll**, slår tärningen | ||
- | * **print_die**, | ||
- | |||
- | ==== Cup - klassen ==== | ||
- | |||
- | Klassen skall hålla ordning på X antal tärningar (av klassen die) och får bara innehålla ett attribut och fem metoder + en konstruktor. När tärningskoppen skapas skall X tärningar skapas (X är ett argument till konstruktorn). | ||
- | Metoderna skall heta: | ||
- | * **add_die**, | ||
- | * **sum**, returnerar summan av alla tärningar i koppen | ||
- | * **roll**, slår om alla tärningar i koppen | ||
- | * **remove_die**, | ||
- | * **print_cup**, | ||
- | |||
- | |||
- | |||