Differences

This shows you the differences between two versions of the page.

Link to this comparison view

Both sides previous revision Previous revision
Next revision
Previous revision
Next revision Both sides next revision
prog1_12 [2016-05-11 11:41]
Daniel Viström
prog1_12 [2020-05-18 19:22]
Daniel Viström
Line 9: Line 9:
 </php> </php>
  
-  - Du skall med hjälp av din kunskap av klasser göra en klass //Fordon//Tänk noga igenom namngivning av klasser, metoder och attribut. +===== Uppgifter: ===== 
-    Klassen //Fordon// skall ha en metod getInfo() som returnerar information om objektet+ 
-    Klassen skall ha minst 3 attribut (vikt, topphastighet och registrerings_id) som är protected.  +1. 
-    Klassen //Fordon// skall ha en konstruktor som sätter minst registrerings_id, gärna mer+I denna uppgift ska du skapa en klass **Calculator** som räknar med **positiva tal** samt ett huvudprogram som testar klassen. 
-    Man skall kunna hämta och ändra klassens attribut via publika metoderOBS! två metoder per attribut\\ \\ + 
-  - Du skall från klassen //Fordon// ärva minst olika typer av fordon +Klassen Calculator ska ha: 
-    * Varje klass som ärvs skall ha minst ett eget attribut som man kan hämta och ändra via publika metoder+ 
-    * Varje klass som ärvs av //Fordon// skall "override":a metoden getInfo() och via den funktionen skall det tydligt framgå vilket typ av fordon det är.\\ \\+* Ett **attribut** som håller reda på värdet. Det ska inte ska gå att komma åt värdet utifrån
 +En **konstruktor** som tar ett startvärde som parameter och sätter värdet som startvärdet.  
 +   Om parametern är negativ ska startvärdet bli noll. 
 +* En metod **add($tal)** som adderar ett tal till värdet
 +En metod **subtract($tal)** som drar bort ett tal från värdet. Resultatet ska bli noll om  
 +   man försöker dra bort mer än vad som finns i attributet
 +En metod **getNumber()** som returnerar värdet på attributet
 + 
 +**Huvudprogrammet:** 
 +1Skapa en Calculator med startvärdet -12. 
 +2. Skriv ut värdet. 
 +\\ 
 +3. Skapa en ny Calculator med startvärdet 9. 
 +4. Skriv ut värdet på ny rad
 +5Lägg till 4 till värdet på kalkylatorn. 
 +6. Skriv ut värdet på ny rad. 
 +7. Subtrahera 20 från värdet på kalkylatorn. 
 +8. Skriv ut värdet på ny rad. 
 + 
 + 
 +2. 
  
 ===== Inlämningsuppgift ===== ===== Inlämningsuppgift =====
Line 47: Line 68:
  
  
 +===== Arv =====
  
 +  - Du skall med hjälp av din kunskap av klasser göra en klass //Fordon//. Tänk noga igenom namngivning av klasser, metoder och attribut.
 +    * Klassen //Fordon// skall ha en metod getInfo() som returnerar information om objektet.
 +    * Klassen skall ha minst 3 attribut (vikt, topphastighet och registreringsId) som är protected. 
 +    * Klassen //Fordon// skall ha en konstruktor som sätter minst registreringsId, gärna mer.
 +    * Man skall kunna hämta och ändra klassens attribut via publika metoder. OBS! två metoder per attribut. \\ \\
 +  - Du skall från klassen //Fordon// ärva minst 3 olika typer av fordon
 +    * Varje klass som ärvs skall ha minst ett eget attribut som man kan hämta och ändra via publika metoder.
 +    * Varje klass som ärvs av //Fordon// skall "override":a metoden getInfo() och via den funktionen skall det tydligt framgå vilket typ av fordon det är.\\ \\