This is an old revision of the document!


Flödesschema

Ett flödesschema är en grafisk beskrivning av en algoritm eller en process. Den grafiska strukturen kan bestå av ovaler, rektanglar, romber och pilar som binder samman flödesschemat. Innehållet i de grafiska figurerna består av korta beskrivningar, som till exempel instruktioner och villkor.

  • Kursnavet Sammanfattning av symboler i flödesscheman inom programmering: PDF * Wikipedia ===== Uppgifter ===== Ni skall använda programmet DIA för att göra flödesschema (aktivitetsdiagram) till följande programmeringsuppgifter: 1. Gör ett program som frågar efter två tal och sedan skriver ut det största. 2. Gör ett program som frågar efter två tal och sedan skriver ut det största. Om de är lika stora skall det skrivas ut. 3. Skriv ett program där man matar in två tal och skriver ut talen i storleksordning. 4. Gör ett program som skriver ut ditt namn 30 ggr. 5. Gör ett program som presenterar 7:ans multiplikationstabell. (Från 1-10) 6. Gör ett program som frågar efter ett tal. Sedan skall “Hello world!” skrivas ut lika många gånger som talet man matade in.
    7. Gör ett korrekt flödesdiagram för bilden ovan. 8*. Gör ett flödesdiagram för ett program som styr en robot som ska koka te. <php> /* 7. Skriv ett program som beräknar hur många mil en bil gått under det senaste året och hur stor bensinförbrukningen/mil har varit. Indata till programmet är dagens mätarställning, mätarställningen för ett år sedan och hur många liter bensin som har förbrukas under året. 8. Skriv ett program där man matar in höjden och basen på en triangel och man får arean presenterad. 9. Skriv en program där man matar in två tal, det minsta först. Programmet skall skriva ut alla tal mellan de två tal som man matade in. ex. Mata in tal 1: 3 Mata in tal 2: 9 3 4 5 6 7 8 9 10. Gör ett program som presenterar 1:ans till 10:ans multiplikationstabeller från 1-10. (max två repeterande satser) */ </php>