This is an old revision of the document!
- Se på video och gör alla steg 1-22 på denna sida
- Läs denna sammanfattning om objektorienterad programmering (OOP)
- Du skall gör en klass fordon, den skall ha minst 3 variabler som man skall kunna hämta och ändra via publika metoder. Vikt, topphastighet och registrerings_id. Du skall från denna klass ärva minst 3 fordon och de skall ha några egna variabler som man kan hämta och ändra via publika metoder.
- Uppgift på fordon som ärvs till olika saker, se nedan:
Du får två färdiga klasser av mig. service_db och model_table och du har några egna färdiga klasser fordon plus några som har ärvts från fordon. De har några alla några gemensamma metoder som vikt och topphastighet, registreringsnummer*
Din uppgift blir att göra en klass model_garage där man kan parkera alla olika typer av fordon, den skall ärvas from klassen model_table.
Din klass model_garage skall ha ett antal metoder:
1. parkVehicle($vehicle) – skall lägga till ett fordon till garaget.
2. checkoutVehicle($registration) – skall plocka bort och returnera fordonet med registreringsnummer $registration
3. countVehicle() - skall returnera antal fordon i garaget.
4. totalWeight() - skall returnera den totala vikten av alla fordon i garaget.
5. fastestVehicle() - skall returnera det snabbaste av alla fordon i garaget.
Din klass garage skall spara all information i databasen lämpligt är att använda serialize och unserialize. På det viset borde det räcka med 3 fält, VehicleID, Registration och ObjectData. Du får ha mer men det känns onödigt tycker jag.
Tillvägagångssätt:
1. Fundera ut hur din databas skall se ut, när du är klar visa mig.
2. Testa så att du kan spara en instans av en klass i data basen och hämta upp den.
3. Börja med din klass model_garage och testa allt eftersom att det du gör fungerar
Mina klasser