Uppgift i Programmering 2 och Webbserverprogrammering 1
Denna uppgift är ett samarbete mellan kurserna Programmering 2 och Webbserverprogrammering 1. Uppgiften är enkel, ni ska som minimikrav programmera spelet “tre i rad”.
I kursen Programmering 2 ska ni göra gränssnittet mot användarna (klienten) och den ska via ett REST-anrop kontakta ett backend. Klientsidan ska visa hur spelbrädet ser ut utifrån det svar den får från sitt backend. Från klienten kan man göra något av följande 2 anrop:
Ni ska dessutom rita ett UML-diagram över era Java-klasser samt generera JavaDoc.
Ladda hem zip-filen med JSON-klasserna, packa upp och lägg java-json.jar i lämplig mapp. java-json.jar.zip
Skapa ditt projekt i Eclipse.
Sedan: Project→Properties→Java Build Path→ Add External JARs→Leta rätt på din fil
I kursen Webbserverprogrammering ska ni programmera ett backend som sköter och håller reda på hur spelbrädet ser ut. Ni ska gör en AI som lägger godkända drag.
Ni ska bygga ett enkelt REST-api med två end-points.
Till svar får man en game_token (id för spelet som spelas) och hur spelbrädet ser ut.
Till svar får man status på det drag som gjordes (om någon vunnit, fel i dragen m.m.) och hur spelbrädet ser ut.
När ni är klara med miniminivå kan ni jobba vidare med följande, välj ordning själv: