Table of Contents

Objektorienterad programmering

Om du vill läsa mer om objektorienterad programmering så finns det en tutorial här: Tutorial

Uppgifter:

1. I denna uppgift ska du skapa en klass Calculator som räknar med positiva tal samt ett huvudprogram som testar klassen.

Klassen Calculator ska ha:


Huvudprogrammet:

  1. Skapa en Calculator med startvärdet -12.
  2. Skriv ut värdet.

  3. Skapa en ny Calculator med startvärdet 9.
  4. Skriv ut värdet på ny rad.
  5. Lägg till 4 till värdet på kalkylatorn.
  6. Skriv ut värdet på ny rad.
  7. Lägg till -3 till värdet på kalkylatorn.
  8. Skriv ut värdet på ny rad.
  9. Subtrahera 10 från värdet på kalkylatorn.
  10. Skriv ut värdet på ny rad.
  11. Subtrahera -3 från värdet på kalkylatorn.
  12. Skriv ut värdet på ny rad.
  13. Subtrahera 20 från värdet på kalkylatorn.
  14. Skriv ut värdet på ny rad.

Om du gjort rätt borde svaret bli så här: calculator-facit.jpg


2. I denna uppgift ska du skapa en klass Bensintank som kan innehålla ett antal liter bensin samt ett huvudprogram som testar klassen.

Klassen Bensintank ska ha:


Huvudprogrammet:

  1. Skapa en Bensintank som maximalt rymmer 55 liter.
  2. Skriv ut antal liter bensin i tanken.
  3. Tanka 20 liter bensin.
  4. Skriv ut antal liter bensin i tanken.
  5. Tanka -2 (minus två) liter bensin.
  6. Skriv ut antal liter bensin i tanken.
  7. Förbruka 5 liter bensin.
  8. Skriv ut antal liter bensin i tanken.
  9. Tanka 50 liter bensin.
  10. Skriv ut antal liter bensin i tanken.
  11. Förbruka -4 (minus fyra) liter bensin.
  12. Skriv ut antal liter bensin i tanken.
  13. Förbruka 70 liter bensin.
  14. Skriv ut antal liter bensin i tanken.

  15. Skapa en ny Bensintank med parametern -10 (minus tio).
  16. Tanka 12 liter bensin.
  17. Skriv ut antal liter bensin i tanken.

Om du gjort rätt borde svaret bli så här: bensintank-facit.jpg



Inlämningsuppgift

Uppgift

I denna uppgift ska du göra klart två klasser som ska fungera tillsammans med den kod du får given. Klassen Die_ motsvarar en tärning och klassen Cup motsvarar en tärningskopp som kan innehålla ett antal tärningar. Se nedan för information om vad klasserna ska innehålla.
Filerna du behöver hittar du här.

Redovisning

Du skall skicka in två filer, die.php och cup.php. Till din hjälp har du filen index.php, den fil jag kommer att använda för att testa din kod. När alla kommentarer är borta ur denna fil och allt fungerar som det är tänkt så är du klar. Jag kommer att kolla att din kod är gjort på ett som jag tycker korrekt sätt. Att bara få allt att fungera räcker inte.

Die_ - klassen

Klassen får bara innehålla ett attribut och tre metoder + en konstruktor. När en tärning skapas skall den få ett slumpat värde mellan 1 och 6.
Metoderna skall heta:

Cup - klassen

Klassen skall hålla ordning på X antal tärningar (av klassen die) och får bara innehålla ett attribut och fem metoder + en konstruktor. När tärningskoppen skapas skall X tärningar skapas (X är ett argument till konstruktorn). Metoderna skall heta: