Differences
This shows you the differences between two versions of the page.
| Both sides previous revision Previous revision Next revision | Previous revision | ||
|
prog1_12 [2017-09-01 12:54] 127.0.0.1 external edit |
prog1_12 [2022-07-18 11:20] (current) |
||
|---|---|---|---|
| Line 9: | Line 9: | ||
| </ | </ | ||
| - | - Du skall med hjälp av din kunskap av klasser göra en klass //Fordon//. Tänk noga igenom namngivning av klasser, metoder och attribut. | + | ===== Uppgifter: ===== |
| - | * Klassen //Fordon// skall ha en metod getInfo() som returnerar information om objektet. | + | |
| - | * Klassen skall ha minst 3 attribut (vikt, topphastighet och registreringsId) som är protected. | + | |
| - | * Klassen //Fordon// skall ha en konstruktor som sätter minst registreringsId, | + | |
| - | * Man skall kunna hämta och ändra klassens attribut via publika metoder. OBS! två metoder per attribut. \\ \\ | + | |
| - | - Du skall från klassen //Fordon// ärva minst 3 olika typer av fordon | + | |
| - | * Varje klass som ärvs skall ha minst ett eget attribut som man kan hämta och ändra via publika metoder. | + | |
| - | * Varje klass som ärvs av //Fordon// skall " | + | |
| + | 1. | ||
| + | I denna uppgift ska du skapa en klass **Calculator** som räknar med **positiva tal** samt ett huvudprogram som testar klassen.\\ \\ | ||
| + | |||
| + | Klassen **Calculator** ska ha: | ||
| + | * Ett **attribut** som håller reda på värdet. Det ska inte ska gå att komma åt värdet utifrån. | ||
| + | * En **konstruktor** som tar ett startvärde som parameter och sätter värdet som startvärdet. \\ Om parametern är negativ ska värdet bli noll. | ||
| + | * En metod **add($tal)** som adderar ett positivt tal till värdet. \\ Om talet är negativt ska värdet inte förändras. | ||
| + | * En metod **subtract($tal)** som drar bort ett positivt tal från värdet. \\ Resultatet ska bli noll om man försöker dra bort mer än vad som finns i attributet. \\ Om talet är negativt ska värdet inte förändras. | ||
| + | * En metod **getNumber()** som returnerar värdet på attributet. | ||
| + | \\ | ||
| + | **Huvudprogrammet: | ||
| + | - Skapa en Calculator med startvärdet -12. | ||
| + | - Skriv ut värdet.\\ \\ | ||
| + | - Skapa en ny Calculator med startvärdet 9. | ||
| + | - Skriv ut värdet på ny rad. | ||
| + | - Lägg till 4 till värdet på kalkylatorn. | ||
| + | - Skriv ut värdet på ny rad. | ||
| + | - Lägg till -3 till värdet på kalkylatorn. | ||
| + | - Skriv ut värdet på ny rad. | ||
| + | - Subtrahera 10 från värdet på kalkylatorn. | ||
| + | - Skriv ut värdet på ny rad. | ||
| + | - Subtrahera -3 från värdet på kalkylatorn. | ||
| + | - Skriv ut värdet på ny rad. | ||
| + | - Subtrahera 20 från värdet på kalkylatorn. | ||
| + | - Skriv ut värdet på ny rad. | ||
| + | |||
| + | Om du gjort rätt borde svaret bli så här: | ||
| + | {{: | ||
| + | \\ | ||
| + | 2. | ||
| + | I denna uppgift ska du skapa en klass **Bensintank** som kan innehålla ett antal liter bensin samt ett huvudprogram som testar klassen. \\ \\ | ||
| + | |||
| + | Klassen **Bensintank** ska ha: | ||
| + | * Ett **attribut** som håller reda på antal liter bensin i tanken. Det ska inte gå att komma åt värdet utifrån. | ||
| + | * Ett **attribut** som håller reda på det maximala antalet liter som ryms i tanken. Det ska inte gå att komma åt värdet utifrån. | ||
| + | * En **konstruktor** som tar en parameter. Denna anger antal liter som maximalt ryms i tanken. \\ Om parametern är negativ ska maximalt antal liter bli noll. \\ Antal liter bensin i tanken ska från början vara noll. | ||
| + | * En metod **tanka($liter)**som lägger till ett antal liter bensin i tanken. \\ Om det blir mer i tanken än det maximala så ska tanken innehålla maximala antalet liter. \\ Om $liter är negativ ska innehållet i tanken inte förändras. | ||
| + | * En metod **forbruka($liter)** som drar bort ett antal liter bensin från tanken. \\ Resultatet ska bli noll om man försöker dra bort mer än vad som finns i tanken. \\ Om $liter är negativ ska innehållet i tanken inte förändras. | ||
| + | * En metod **getLiter()** som returnerar antal liter i tanken. | ||
| + | \\ | ||
| + | **Huvudprogrammet: | ||
| + | - Skapa en Bensintank som maximalt rymmer 55 liter. | ||
| + | - Skriv ut antal liter bensin i tanken. | ||
| + | - Tanka 20 liter bensin. | ||
| + | - Skriv ut antal liter bensin i tanken. | ||
| + | - Tanka -2 (minus två) liter bensin. | ||
| + | - Skriv ut antal liter bensin i tanken. | ||
| + | - Förbruka 5 liter bensin. | ||
| + | - Skriv ut antal liter bensin i tanken. | ||
| + | - Tanka 50 liter bensin. | ||
| + | - Skriv ut antal liter bensin i tanken. | ||
| + | - Förbruka -4 (minus fyra) liter bensin. | ||
| + | - Skriv ut antal liter bensin i tanken. | ||
| + | - Förbruka 70 liter bensin. | ||
| + | - Skriv ut antal liter bensin i tanken. \\ \\ | ||
| + | - Skapa en ny Bensintank med parametern -10 (minus tio). | ||
| + | - Tanka 12 liter bensin. | ||
| + | - Skriv ut antal liter bensin i tanken. | ||
| + | |||
| + | Om du gjort rätt borde svaret bli så här: | ||
| + | {{: | ||
| + | \\ | ||
| + | |||
| + | <php> | ||
| + | /* | ||
| + | * 3. | ||
| + | I denna uppgift ska du testa arv. | ||
| + | * Du skall med hjälp av din kunskap om klasser göra en klass **Fordon**. Tänk noga igenom namngivning av klasser, metoder och attribut. | ||
| + | * Klassen skall ha minst **3 attribut** (vikt, topphastighet och registreringsId) som är protected. | ||
| + | * Klassen **Fordon** skall ha en **konstruktor** som tar startvärden för attributen som parametrar. | ||
| + | * Man skall kunna hämta och ändra klassens attribut via publika metoder. OBS! två metoder per attribut. | ||
| + | * Klassen **Fordon** skall ha en metod **getInfo()** som returnerar information om objektet. \\ \\ | ||
| + | * Du skall från klassen **Fordon** ärva minst 3 olika typer av fordon. Välj själv vilka. | ||
| + | * Varje klass som ärvs skall ha minst ett eget attribut som man kan hämta och ändra via publika metoder. | ||
| + | * Varje klass som ärvs av **Fordon** skall " | ||
| + | * Gör ett **huvudprogram** som testar klasserna du gjort. | ||
| + | \\ | ||
| + | */ | ||
| + | </ | ||
| + | \\ | ||
| ===== Inlämningsuppgift ===== | ===== Inlämningsuppgift ===== | ||
| Line 45: | Line 118: | ||
| * **remove_die**, | * **remove_die**, | ||
| * **print_cup**, | * **print_cup**, | ||
| - | |||
| - | |||
| - | |||