Differences
This shows you the differences between two versions of the page.
|
pabop_e1 [2017-09-01 12:54] |
pabop_e1 [2022-07-18 11:20] (current) |
||
|---|---|---|---|
| Line 1: | Line 1: | ||
| + | ====== Extrauppgifter 1 ====== | ||
| + | |||
| + | 1. | ||
| + | Skriv ett program där man:\\ | ||
| + | Matar in ett 3-siffrigt tal och skriver ut det i omvänd ordning. (Ni får inte göra en lösning där ni använder siffror som text)\\ | ||
| + | < | ||
| + | Exempel på körning: | ||
| + | Du angav: 267 | ||
| + | Siffrorna i omvänd ordning : 762 | ||
| + | |||
| + | // Tips! | ||
| + | // Rest vid heltalsdivision | ||
| + | echo 11%3; | ||
| + | |||
| + | // Heltalsdel vid division | ||
| + | echo (int)(11/ | ||
| + | </ | ||
| + | |||
| + | 2. | ||
| + | Räkna åt Ingemar (Problem taget ur Forskning och framsteg) | ||
| + | Ingemar är bonde. På sin gård har han kycklingar och kaniner. | ||
| + | Allt som allt finns 50 huvuden och 140 ben hos djuren. | ||
| + | Hur många kycklingar och hur många kaniner har Ingemar? | ||
| + | |||
| + | Lämplig utskrift från ditt program: | ||
| + | Svar: 30 kycklingar och 20 kaniner. | ||
| + | |||
| + | 3. | ||
| + | Skriv ett program som frågar efter x-led och y-led och sedan presenterar följande: | ||
| + | < | ||
| + | Några ex. | ||
| + | x-led: 4 | ||
| + | y-led: 2 | ||
| + | XOXO | ||
| + | OXOX | ||
| + | | ||
| + | x-led: 5 | ||
| + | y-led: 2 | ||
| + | XOXOX | ||
| + | OXOXO | ||
| + | | ||
| + | x-led: 3 | ||
| + | y-led: 4 | ||
| + | XOX | ||
| + | OXO | ||
| + | XOX | ||
| + | OXO | ||
| + | | ||
| + | x-led: 4 | ||
| + | y-led: 4 | ||
| + | XOXO | ||
| + | OXOX | ||
| + | XOXO | ||
| + | OXOX | ||
| + | </ | ||
| + | |||
| + | 4. | ||
| + | Gör ett program som skriver ett bråk mindre än 1 på decimalform. | ||
| + | Obs! Ni skall räkna ut varje decimal! Använd er av kortdivision eller liggande stolen.\\ | ||
| + | 1/8 blir 0,125 \\ | ||
| + | 3/7 blir 0, | ||
| + | 1/3 blir 0, | ||
| + | Tips! (int)(x/y) och %.\\ | ||
| + | |||
| + | |||
| + | 5. | ||
| + | Du har följande tal: 41, 5, 26, 2, 88, 9, 38, 67, 14, 30, 25, 44, 11, 94, 58 (Det kan vara lämpligt att spara talen i ett fält/ | ||
| + | Du skall lägga ihop tre av talen ovan så att summan blir hundra. | ||
| + | Försök att skriva ett program som löser uppgiften åt dig (Programmet skriver ut alla korrekta lösning om det finns några...). | ||
| + | |||
| + | Testa att ändra tex talet 5 till en 4. Vad blir det för skillnad? | ||
| + | |||
| + | 6. | ||
| + | Tag ett tresiffrigt tal (tex. 200), vänd det | ||
| + | baklänges (002) och | ||
| + | multiplicera sedan de två talen. 200*002=400 | ||
| + | om resultatet är en kvadrat så skall det skrivas ut. | ||
| + | 400 är ett exempel på ett tal som är en | ||
| + | kvadrat (< | ||
| + | Skriv ett program som finner alla tresiffriga tal med denna egenskap. | ||
| + | |||
| + | |||
| + | 7. | ||
| + | Tre heltal som fungerar som sidor i en rätvinklig triangel kallas för en pythagoreisk trippel, t.ex. 3 , 4 och 5. Hitta alla pythagoresiska tripplar för sida1, sida2 och hypotenusa där inget av talen är större än 500. | ||
| + | <php> | ||
| + | //(Tips: använd tre nästlade for-loopar som testar alla möjligheter.) | ||
| + | </ | ||
| + | |||
| + | 8. | ||
| + | Skriv ett program som läser in ett heltal (maximalt 2 000 000 000) och avgör om det är ett [[http:// | ||
| + | |||
| + | 9. Skriv ett program som med hjälp av [[http:// | ||