Differences
This shows you the differences between two versions of the page.
|
kursplaner [2017-09-01 12:54] |
kursplaner [2022-07-18 11:20] (current) |
||
|---|---|---|---|
| Line 1: | Line 1: | ||
| + | ====== Kursplaner ====== | ||
| + | === Kursplan för DTR1211 - Databashantering 100 p === | ||
| + | == Mål för kursen, eleven skall == | ||
| + | * kunna skapa en applikation för flera samtidiga användare med inmatningsformulär, | ||
| + | * kunna skapa en datamodell för en övergripande uppgift | ||
| + | * ha kunskap om grundläggande programmering av en relationsdatabas | ||
| + | * känna till olika begrepp inom relationsdatabasteorin | ||
| + | * känna till reserverade ord, satsbyggnad och inbyggda funktioner för SQL-språket. | ||
| + | |||
| + | |||
| + | === Kursplan för DTR1210 - Webbdesign 100 p === | ||
| + | == Mål för kursen, eleven skall == | ||
| + | * kunna skapa och designa en användarvänlig webbsida med länkar och multimediapresentationer | ||
| + | * kunna skapa grafik-, video- och ljudobjekt i korrekta och optimerade filformat | ||
| + | * kunna skapa enklare animeringar | ||
| + | * kunna använda olika programvaror för att skapa webbsidor | ||
| + | * känna till olika browsers (webbläsares) prestanda och övriga egenskaper | ||
| + | * kunna använda bild-, video- och ljudredigeringsprogram | ||
| + | * ha kunskap om beskrivningsspråkets viktigaste satser, funktioner och syntax | ||
| + | * ha kunskap om upphovsrättsregler och andra bestämmelser som har betydelse för området | ||
| + | * ha grundläggande kunskaper om webbsidors uppbyggnad, samt kunna analysera sidlayouter. | ||
| + | |||
| + | |||
| + | === Kursplan för DTR1209 - Programmering C === | ||
| + | == Mål för kursen, eleven skall == | ||
| + | * förstå och använda klasser samt kunna använda och förändra objekt som ingår i egna och andras klasser | ||
| + | * förstå variablers och metoders synlighet | ||
| + | * förstå enkla och multipla arv | ||
| + | * förstå tidig och sen bindning (polymorfism) | ||
| + | * förstå och kunna använda de vanligaste klasserna i ett grafiskt användargränssnitt | ||
| + | * kunna implementera enkla applikationer i grafisk miljö | ||
| + | * kunna implementera köapplikation | ||
| + | * kunna analysera programmeringsuppgifter och formulera objektorienterad pseudokod | ||
| + | * kunna skriva program och felsöka källkod | ||
| + | * känna till viktiga operativsystemstandarder för bl.a. teckenkoder och utmatningsrutiner | ||
| + | * känna till språkets allmänna prestanda och egenskaper samt vilka programmeringsuppgifter det är lämpligast för. | ||