Differences
This shows you the differences between two versions of the page.
Both sides previous revision Previous revision Next revision | Previous revision Next revision Both sides next revision | ||
prog1_12 [2020-05-18 20:03] Daniel Viström |
prog1_12 [2021-04-30 12:51] Daniel Viström |
||
---|---|---|---|
Line 74: | Line 74: | ||
\\ | \\ | ||
- | 3. | + | * 3. |
- | * Du skall med hjälp av din kunskap | + | I denna uppgift ska du testa arv. |
- | * Klassen | + | * Du skall med hjälp av din kunskap |
- | | + | * Klassen skall ha minst **3 attribut** (vikt, topphastighet och registreringsId) som är protected. |
- | * Klassen **Fordon** skall ha en konstruktor som sätter minst registreringsId, | + | * Klassen **Fordon** skall ha en **konstruktor** som tar startvärden för attributen som parametrar. |
- | * Man skall kunna hämta och ändra klassens attribut via publika metoder. OBS! två metoder per attribut. \\ \\ | + | * Man skall kunna hämta och ändra klassens attribut via publika metoder. OBS! två metoder per attribut. |
- | * Du skall från klassen **Fordon** ärva minst 3 olika typer av fordon | + | * Klassen **Fordon** skall ha en metod **getInfo()** som returnerar information om objektet. \\ \\ |
+ | * Du skall från klassen **Fordon** ärva minst 3 olika typer av fordon. Välj själv vilka. | ||
* Varje klass som ärvs skall ha minst ett eget attribut som man kan hämta och ändra via publika metoder. | * Varje klass som ärvs skall ha minst ett eget attribut som man kan hämta och ändra via publika metoder. | ||
* Varje klass som ärvs av **Fordon** skall " | * Varje klass som ärvs av **Fordon** skall " | ||
- | + | * Gör ett **huvudprogram** som testar klasserna du gjort. | |
- | + | \\ \\ | |
- | + | ||
- | + | ||
===== Inlämningsuppgift ===== | ===== Inlämningsuppgift ===== | ||