Differences
This shows you the differences between two versions of the page.
Both sides previous revision Previous revision Next revision | Previous revision Next revision Both sides next revision | ||
prog1_12 [2020-05-18 19:58] Daniel Viström |
prog1_12 [2020-05-18 20:03] Daniel Viström |
||
---|---|---|---|
Line 73: | Line 73: | ||
{{: | {{: | ||
\\ | \\ | ||
+ | |||
+ | 3. | ||
+ | * Du skall med hjälp av din kunskap av klasser göra en klass **Fordon**. Tänk noga igenom namngivning av klasser, metoder och attribut. | ||
+ | * Klassen **Fordon** skall ha en metod getInfo() som returnerar information om objektet. | ||
+ | * Klassen skall ha minst 3 attribut (vikt, topphastighet och registreringsId) som är protected. | ||
+ | * Klassen **Fordon** skall ha en konstruktor som sätter minst registreringsId, | ||
+ | * Man skall kunna hämta och ändra klassens attribut via publika metoder. OBS! två metoder per attribut. \\ \\ | ||
+ | * Du skall från klassen **Fordon** ärva minst 3 olika typer av fordon | ||
+ | * Varje klass som ärvs skall ha minst ett eget attribut som man kan hämta och ändra via publika metoder. | ||
+ | * Varje klass som ärvs av **Fordon** skall " | ||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
===== Inlämningsuppgift ===== | ===== Inlämningsuppgift ===== | ||
Line 100: | Line 115: | ||
* **remove_die**, | * **remove_die**, | ||
* **print_cup**, | * **print_cup**, | ||
- | |||
- | |||
- | ===== Arv ===== | ||
- | |||
- | - Du skall med hjälp av din kunskap av klasser göra en klass //Fordon//. Tänk noga igenom namngivning av klasser, metoder och attribut. | ||
- | * Klassen //Fordon// skall ha en metod getInfo() som returnerar information om objektet. | ||
- | * Klassen skall ha minst 3 attribut (vikt, topphastighet och registreringsId) som är protected. | ||
- | * Klassen //Fordon// skall ha en konstruktor som sätter minst registreringsId, | ||
- | * Man skall kunna hämta och ändra klassens attribut via publika metoder. OBS! två metoder per attribut. \\ \\ | ||
- | - Du skall från klassen //Fordon// ärva minst 3 olika typer av fordon | ||
- | * Varje klass som ärvs skall ha minst ett eget attribut som man kan hämta och ändra via publika metoder. | ||
- | * Varje klass som ärvs av //Fordon// skall " | ||